Wat een dag! - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu Wat een dag! - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

Wat een dag!

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

09 September 2014 | Verenigde Staten, Custer

Vanmorgen dus om 6 uur opgestaan en direct op pad. Bij het ochtend gloren is het namelijk goed wildlife spotten, dat werd deze morgen maar weer eens bevestigd.
Direct na het vertrek vanaf de camping werden we al geconfronteerd met bizons, een kudde maar ook stieren die in hun eentje op pad waren. We zagen mule deer, met hun grote oren en een kudde pronghorn antilopen weg rennen. Maar het mooiste moment van de dag was toch wel een enorme kudde elks, hinden met jongen voorop, gevolgd door de stier, met z’n majestueuze gewei. Zeker een kudde bestaand uit 30 dieren. Natuurlijk hebben we tijdens eerdere trips wel elks gezien, maar zo’n grote groep! De stier hield af toe even stand om z’n nek te strekken en vervolgens te burgelen, om z’n macht uit te stralen. Na enige minuten verdween heel de kudde in het bos. Prachtig en wij ware de enige toeschouwers, wat wil je op dit uur van de dag.
Om goed 7 uur reden we Custer State park in. Voor 15 dollar mogen we hier 1 tot 7 dagen rondkijken. Hier zagen we Pronghorn antilopen en 5 white tailed deer in het lage struikgewas langs de weg. Ook zagen we nog een aantal wilde kalkoenen in het gras lopen, ook uniek om die hier te zien. Alsof dit nog niet genoeg was, reden we vervolgens in een kudde van honderden bizons. Zo’n grote kudde hadden we zelfs in Yellowstone niet eerder gezien. En als afsluitertje nog een aantal ezels die hier ook vrij rond lopen. Het vroeg opstaan is ons dus ruimschoots beloond. Natuurlijk bizons, pronghorns en ezels zie je hier overdag ook, maar de rest is toch afwachten. Natuurlijk ligt alles vast op de gevoelige plaat.
Na deze goede start van de dag hebben we ons eerst even opgefrist, dat kan namelijk als je alles aan boord hebt en zijn we gaan ontbijten om vervolgens via Iron Moutain road met lage en smalle tunnels en veel bochten naar Mount Rushmore te rijden. We zagen de hoofden van de presidenten die hier in de berg zijn uitgehakt al van veraf. Echter hoe korter we bij kwamen, des te slechter werd het zicht vanwege de opkomende bewolking. Bij Mount Rushmore aangekomen klaarde het gelukkig weer even op en konden de voormalig presidenten Washington, Jefferson, Roosevelt en Lincoln op de foto worden vastgelegd. Uiteraard hier nog een tentoonstelling en een film bekeken over de totstandkoming van deze vorm van dit monument door middel van moutain carving.
Vervolgens ligt op een half uurtje rijden Crazy Horse. Hier wordt op dit moment een enorm monument uitgehakt in een berg (moutain carving) wat opgedragen wordt aan de indianen en hun cultuur. De familie Ziolkowski jaagt hier zijn droom na en doet dit zonder enige subsidie en is dus volledig afhankelijk van entree gelden en giften. Overigens Crazy Horse is een indiaan op een paard die zijn land aanwijst. Zijn hoofd is reeds te zien (ongeveer 30 meter hoog) de rest volgt nog. Een werk wat nog vele tientallen jaren zal duren. Na het verorberen van een echte buffalo hamburger (die zijn veel gezonder als alle andere hebben we vandaag gelezen) zijn we weer vertrokken en op zoek gegaan naar een camping.
We staan nu in Custer State park op camping Stockade North.
By te way we zijn nu een week onderweg, hebben al ontzettend veel gezien en 2.771 kilometer gereden, dat zijn er al ruim 400 meer dan gepland dus we zullen uiteindelijk boven de 6.000 uit gaan komen.
Morgen, mits het weer nog goed is, vroeg op om weer wildlife te zoeken, een hike te maken en vervolgens weg uit dit gebied richting Devils Tower.
Maar oh, oh, wat een dag!

• 12 September 2014 - 09:18

Emmy:

jeetje zo'n een bizon stier die wil ik geen kopje geven
    groetjes Eric en Emmy