Bijzondere dagen in Waterton - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu Bijzondere dagen in Waterton - Reisverslag uit Waterton Lakes, Canada van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

Bijzondere dagen in Waterton

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

22 September 2014 | Canada, Waterton Lakes

Gisteren in de 2de helft van de middag kwamen we aan in Waterton Lakes National Park. We blijven hier 2 nachten op de camping staan en besluiten het de rest van de dag rustig aan te doen. We laten de propaan aanvullen, gaan een bakje, cq biertje en cocktail drinken en besluiten in dezelfde tent ook s’ avonds te gaan eten. Het etentje stond in het teken van het overlijden van m’n broer Joop, precies een jaar geleden tijdens onze vakantie in de USA/Canada. Dit maakte deze vrijdag een bijzondere dag!
De volgende morgen hebben we weer “uitgeslapen” tot 7 uur om weer wildlife te gaan spotten. Ondanks dat de oogst deze keer niet spectaculair was zagen we toch op een aantal verschillende plaatsen herten, wat voor ons eigenlijk niets bijzonders meer is, 4 spruce grouse (een soort patrijzen) en een coyote die voor ons de weg overstak.
Daarna zijn we een groot deel van de morgen bezig geweest om het verslag over de belevenissen in Many Glacier te uploaden. Met de hier beschikbare wifi kostte dat ongeveer een half uur per foto. Maar ik wilde ze jullie niet onthouden!
Vervolgens op de camping nog even lekker gedoucht en gerelaxt waarna we tegen drieën nog een wandeling zijn gaan maken naar Wall lake. Een prachtige wandeling, in het begin flink klimmen maar daar na vallen de hoogteverschillen mee. Het mooie tijdens zo’n wandeling is het luisteren naar de stilte, totdat je plots in het bos een geluid hoort, je kijkt in die richting, en denkt in eerste instantie een grijze wolf te zien. Zitten die hier dan? Nee, toch. Vervolgens zie je nog een tweede over een boomstam heen springen. Nee, het zijn coyotes, herkenbaar aan de langere staart dan een wolf. Voor dat we er erg in hebben zijn ze in het niets verdwenen. Bij Wall lake aangekomen worden we verrast met een gletsjer die tegen een 600 meter hoge wand aan ligt en uitkomt in een meertje. Prachtig! Na wat gedronken te hebben zijn we weer teruggekeerd, terug ging gelukkig eenvoudiger want het was vooral dalen. In alle stilte deed een opvliegende Spruce grouse m’n hart nog wel een keer overslaan. Maar toch, na een uurtje of 3 hadden we toch weer 12 kilometer in de benen.
We waren vlakbij Cameron Lake, dus zijn we maar even gaan kijken. Ook weer een prachtig meer. Een daar aanwezige vrouw wees ons op Akamina lake, dat via een korte hike van 1 kilometer te breiken was. Er zouden daar 2 mooses in het meer staan. Anja besloot in de van te blijven maar ik kon het niet laten snel even te gaan kijken. Daar aangekomen stond er nog 1 moose. Natuurlijk weer vastgelgd op de gevoelige plaat en snel terug naar de van. We zouden tegen de schemer namelijk nog beren gaan spotten aan de Red Rock Parkway. Voordat we daar waren zagen we nogal wat auto’s staan. Er moest iets aan de hand zijn, dus maar eens even kijken. Bleken er 7 elks te lopen. Ondertussen was het eigenlijk al te laat, toch zijn we de Red Rock parkway nog af gereden (15 kilometer heen). In het half duister zag Anja nog een zwarte beer, die nog goed op de foto is vastgelegd. Een moose bull met prachtig gewei liet zich nog wel zien, maar voor een foto was hij bij deze schemer te snel uit het zicht.
Morgenochtend vroeg op, nog een rondje wildlife spotten en dan naar Banff National park.
Inderdaad het was nog aarde donker toen we vanmorgen op stonden. Kwart over 6 reden we de camping af, als eerste gekeken op de entrance road, waar we tientallen elks zagen. De Redrock Parkway kon ons daarna verwelkomen. Daar zagen we tegen de berghellingen 3 zwarte beren. 1 redelijk dichtbij, de 2 andere wat hoger op. Maar toch het vroege opstaan heeft zich weer beloond. Zeker de ene beer wat korter bij hebben we een tijdje staan observeren. Ook zagen we nog verschillende elks. Aan het eind van deze parkway zagen we nog een beverburcht.
Ook nog “even” naar het Akamina lake gereden om te kijken of de mooses daar weer stonden. Helaas deze keer waren ze niet te zien. Dat is het mooie en enerverende van wildlife watchen, je ziet de meeste keren niets……… Maar wel weer een kilometertje gelopen!
Maar toch het waren bijzondere dagen in Waterton!
Nu snel even tanken op pad richting Banff.

• 22 September 2014 - 20:27

Emmy:

vrijdag zal wel geen leuke dag geweest zijn alle herinneringen komen dan weer boven en dat doet pijn, geniet nog van jullie reis en maak maar vele foto's, dat vind ik heel leuk, knuffel van Diezeltje de speelvogel