Thunderstorms - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu Thunderstorms - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

Thunderstorms

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

17 September 2013 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Gisterenavond hadden we al een voorproefje gehad, de eerste thunderstorm, daarna klaarde het weer op. Vannacht zijn de thunderstorms boven Yellowstone terug gekeerd en dat hebben we geweten ook, de hele nacht regen en harde klappen. Het tikken van de regen op de camper nodigde ons niet uit om vanmorgen op te staan. Het was al na negenen voordat we opstonden en dat is niet onze gewoonte. Omdat het bleef regenen hebben we in de camper lekker zitten ontbijten voordat we op weg gingen naar Old faithfull. Net buiten de camping kwamen we al een elk bull tegen met z’n harem in een mooi landschap, snel een paar foto’s geknipt en weer verder.
Bij Old Faithfull aangekomen bleek al snel dat dit de top attractie is van Yellowstone, met busladingen vol worden ze aangevoerd, vooral Japanners. Eigenlijk niets voor ons, wij zijn naar Yellowstone gekomen voor de rust en de natuur. Maar ja, dit is een “must see”. Zoals gewoonlijk gingen we eerst naar het visitor center, waar ons opviel dat buiten de Amerikaanse vlag halfstok hing. Wij natuurlijk geïnformeerd waarom. Het bleek uit respect voor de slachtoffers van een shooting die gisteren had plaats gevonden in Washington.
Terwijl we in het visitor center waren, volgde er een keiharde knal. Even daarna werd er omgeroepen dat de bliksem was ingeslagen en iedereen werd aangeraden binnen te blijven en zeker niet naar buiten te gaan op de boardwalks om de geijsers te gaan bekijken. Wij hebben daarop binnen een presentatie van een ranger over de Old Faithfull en een film over Yellowstone bijgewoond. De Old Faithfull is een geijser die bij een uitbarsting kokend water, gedurende 1,5 tot 5 minuten, 30 tot 55 meter hoog op spuit. Het gaat dan om 14.000 tot 32.000 liter water. Tegen de tijd dat de Old Faithfull weer uit zou gaan barsten, dat doet hij gemiddeld ieder anderhalf uur, was het weer een beetje op geklaard. Iedereen naar buiten om de eruptie te aanschouwen. Mij viel het eerlijk gezegd een beetje tegen, ik had er meer van verwacht. Maar okay, het is ook een bijzonder natuurverschijnsel.
Vervolgens zijn we naar The Old Faitfull Inn lodge gegaan. Een indrukwekkend authentiek houten gebouw waar we lekker geluncht hebben.
Van daar uit zijn we een 2-tal geijser basins gaan bezoeken. Biscuit basin was de eerste met de prachtige helder blauwe Sapphire Pool en de Jewel Geijser die iedere 7-10 minuten uitbarst. Als laatste het Midway geijser basin de tweede met de prachtige Grand Prismatic. De kleurspelingen bij metname de pools zijn een streling voor het oog. Gelukkig was het al die tijd droog gebleven, alhoewel we op afstand enorme thunderstorms (onweersbuien) zagen opdoemen. Dit zorgde weer voor mooie donkere wolkenformaties die een mooi contrast vormden met de kleurstellingen rondom de pools.
Net terug in de camper begon en weer te regenen en te onweren met harde klappen, bliksem, regen en hagel. Kortom alles er op en er aan.
Ondertussen hebben we ook de route en de planning voor de komende dagen bekeken. Morgen willen we naar West Glacier, ruim 650 kilometer hier van dan. Een reisdagje noemen we dat. Vroeg op staan, eerst naar West Yellowstone, reisverslagen uploaden, tanken, koffie en chocomel en dan kilometers maken………….

Kilometers gereden: 62 (2551)
Kilometers gewandeld: 2,5 (84,7)
Wildlife: elk bull, 4 elks, 1 osprey, +50 bizons

• 19 September 2013 - 19:01

Martin Broere:

Beste Leon en Anja
    Willen jullie met spoed even contact zoeken met mij