Snoepwinkel - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu Snoepwinkel - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

Snoepwinkel

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

09 September 2013 | Verenigde Staten, Gardiner

De nachtrust op de camping Osens in Livingstone verliep niet helemaal ideaal, was het de trein die we ‘s nachts regelmatig hoorden toeteren of was het de spanning al voor de dag van morgen? Het was kort na 7 uur dat we opstonden. Op de camping waren ideale douche cabines waar we dankbaar gebruik van gemaakt hebben. Nadat het water aangevuld was , de afwas gedaan was en een verslag geupload was konden we kort na 8 uur de camping verlaten. We hadden nog ruim een uur te rijden langs de Yellowstone River door het Galattin National Forest voordat we Yellowstone National Park bereikten. Een mooie route waarbij we ook al het eerste wildlife spotten, herten en Pronghorn antilopen.
Via de North Entrance bij Gardiner reden we Yellowstone binnen. Eerst weer even de nationale park pas en ID laten zien aan de ranger en we konden op pad.
Allereerst op zoek naar een campingplaats in het park. Na enkele kilometers zagen we in de berm al wildlife, dit maal elks (wapiti’s) die rustig aan het grazen waren aan beide zijden van de weg. De eerste camping die we tegenkwamen was Mammoth. Hier hadden we gelijk een plaatsje te pakken. Ontbijt was er bij ingeschoten vanmorgen dus hebben we er maar een brunch van gemaakt, op de camping, lekker in het zonnetje.
Mammoth Hot Springs was de volgende bestemming voor vandaag. Een uniek natuurverschijnsel waarbij water van maximaal 73 graden omhoog gestuwd wordt, hierbij komt per dag ook een 2.000 kg kalksteen mee. Dit leidt tot de witte kalksteen terrassen welke weer kleuren door algen en bacteriën. Hier hebben we zowel de Upper als Lower terassen bezocht.
In het daar aanwezige visitors center nog geïnformeerd naar een camping voor de volgende dagen. De camping die we op het oog hebben is klein en snel vol. Dus sowieso vroeg op morgen.
De rest van de dag hebben we gebruikt om de bovenste loop in het park te rijden. Wat een landschappen, wat een prachtige scenery. En dit 110 kilometer lang, waarbij niet 1 meter verveeld. Sterker nog naast het genieten van het landschap bleven we speuren naar wildlife. Bij Grizzly Lake aangekomen zagen we de eerste bison. Hij lag te ver weg met z’n rug naar ons toe, maar toch we hadden de eerste wilde bizon gespot. Vervolgens zagen we 2 kraanvogels, iedereen reed er voorbij, wij zagen en fotografeerden ze voordat ze in de bossen verdwenen. Op de weg van Canyon Village naar Tower-Rooseveldt zagen we nog een 6-tal bizons in de verte, echter het speuren, met de verrekijker en vinden van deze beesten gaf ons al veel voldoening. We wisten toen nog niet wat ons later die dag zou overkomen. Op de route was voor ons de volgende stop bij Tower fall waarbij het water van 40 meter hoogte naar beneden stort om vervolgens z’n weg te vinden naar de Yellowstone River. Op de weg terug naar Mammoth spotten we een kudde bizons op een berg, maar wat bleek die kudde was zo groot, zeker meer dan honderd. Vervolgens begeeft de kudde zich richting de weg en voor dat we het weten staan we er midden in. Vooral de stieren zien er heel indrukwekkend uit. Anja hield het raampje zoveel mogelijk dicht, als of dat zou helpen als zo’n stier een keer uit haalt. Ze stonden letterlijk tegen de camper aan en maakten weinig aanstalten om te vertrekken. Alles stond stil. Na enige tijd kwam er uit tegenovergestelde richting een vrachtwagen en die “veegde” de weg schoon, zodat wij ook onze weg weer konden vervolgen. Nou dit was natuurlijk ook weer een uniek ervaring. Op de verdere route zagen we nog een enorme kudde bizons, een hert en wederom een aantal elks. Overigens allemaal vrouwelijke exemplaren, de bul met dat enorme gewei hebben we nog niet gezien.
Zoveel wildlife op 1 dag, we voelden ons als een kind in een snoepwinkel!

Kilometers gereden: 213 (1368)
Kilometers gewandeld: 2,5 (45,5)
Wildlife: 2 white tailed deers, 1 mule deer, 5 Pronghorn antilopes, +100 bisons, 2 kraanvogels, +25 elks

• 13 September 2013 - 20:53

Diede:

Haha, dat zal bij de buurman thuis niet snel gebeuren dat jullie tussen zoveel bizons staan ;)