Yellowstone canyon - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu Yellowstone canyon - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

Yellowstone canyon

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

13 September 2013 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Vandaag was het plan om de Yellowstone canyon en de Hayden vallei te bezoeken. Alvorens dat te kunnen gaan doen moesten we een oplossing zien te vinden voor de spiegel. Als eerste zijn we naar de auto repair shop gereden hier in Grant village. Die mannen konden ons niet echt helpen. De oplossing lag mogelijk in de plaats West Yellowstone, ruim 100 kilometer verder. We kregen het adres mee van een auto body shop (schade herstel bedrijf) en een auto part shop (auto onderdelen bedrijf). Onderweg naar West Yellowstone zagen we weer de eerste bizons en elks. Ruim 100 kilometer in Yellowstone park, dan ben je toch wel een kleine 2 uurtjes onderweg. De auto body shop wilde wel helpen, maar moest onderdelen bestellen wat minimaal een week zou duren, geen optie dus. Door naar de autopart shop, die hadden spiegels liggen die je op een bestaande spiegel kunt zetten bij gebruik van een caravan of aanhanger. Uiteraard paste het niet, maar met een rol duck tape doe je veel. Voor 25 dollar is de boel nu provisorisch gerepareerd en rijdt het weer een stuk comfortabeler dan zonder spiegel.
In West Yellowstone zijn we toen op zoek gegaan naar een zaak met wifi zodat we weer wat verslagen konden uploaden en daar ook lekker een bakkie gedaan. Na de boodschappen en het tanken, ja hij had weer dorst, zijn we weer vertrokken naar de Yellowstone canyon.
Dat was ook weer ruim een uur rijden, dit klinkt misschien als of het vervelend is, maar dat is het beslist niet. De omgeving hier is zo prachtig, steeds nieuwe landschappen, bergen, bossen, rivieren, kreekjes, meren, geijsers, enz.
Bij de Yellowstone canyon aangekomen zijn we eerst de North rim gaan bekijken. De canyon is een enorme diepe smalle kloof in de bergen die door de Yellowstone rivier in de loop der jaren helemaal is uitgesleten. Dat zorgt dan ook weer voor enorme watervallen, de bekendste hier zijn de upper en lower falls. Verschillende korte trails en uitzichtpunten zorgen er voor dat je goed overzicht krijgt van het geheel. De enorme water massa’die naar beneden storten en de vele kleurschakeringen in de canyon zijn indrukwekkend. Bij het vertrek zag ik in de berm nog net een hoender (grouse) wegschieten.
De volgende stop is de Hayden vallei. Een enorme vallei waar veel wildlife zit. Vooral hier zouden veel beren zitten. We hebben in de afgelopen dagen de vallei 3 keer doorkruist maar geen beer te zien. Wel zagen we deze keer, zoals gebruikelijk, weer enorme kuddes bizons, die kun je hier in Yellowstone park niet missen al zou je willen. In de Yellowstone rivier trok een otter onze aandacht, hij zat op de kant, maar tegen de tijd dat wij de camper geparkeerd hadden zat hij al in het water. Daar was hij aan het vissen, steeds weer onderduikend, boven komen, even kijken waar wij ons zich bevonden en daar ging hij dan weer onder water in deze sterk stromende rivier. Soms bracht hij een visje mee naar boven om dat dan smakelijk op te peuzelen. Een heel aandoenlijk gezicht. Op diezelfde plaats zagen we ook een zeearend over vliegen, je kent ze wel die zwarte met witte kop. Even verderop zagen we ook nog een coyote en vlak bij de camping nog wat elks, waarvan ons eerste mannelijke exemplaar met een enorm gewei.
Vandaag was het voor de zoveelste dag op rij prachtig weer, we hebben tot nu toe 3 halve dagen regen gehad en verder alleen maar goed weer. Lekker toch!
Op de camping nog even het grey en black afvalwater geloosd en vers water geladen want morgen gaan we op weg naar Grand Tetons National park. Dit is nog niet het definitieve afscheid van Yellowstone, op de terugweg van Grand Tetons komen we hier nog 1 of 2 dagen terug.

Kilometers gereden: 233 (1953)
Kilometers gewandeld: 3 (68,7)
Wildlife: 1 otter, 1 hoender, 1 coyote, 1 zeearend, 10 elks, +100 bisons

• 16 September 2013 - 18:04

Antoine:

Mooie foto's

• 17 September 2013 - 14:44

Bertrand:

Dat was toch geen mechelaar ginder in Yellowstone