Spiegel van de sheriff - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu Spiegel van de sheriff - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

Spiegel van de sheriff

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

12 September 2013 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Deze dag liep de wekker om 5:30 uur af, snel even douchen en tandjes poetsen zodat we om 6 uur konden vertrekken. De Duitser van gisterenavond was ook al wakker en zette z’n busje gelijk op ons plekje zodat niemand anders het kon inpikken. De toegangsweg naar de camping is een zogenaamde dirty road (een onverharde weg), in het pikke donker zag ik ineens 2 lichtpuntjes in m’n koplampen. Ik zei tegen Anja: “daar loopt iets” en wat bleek daar stond onze eerste wolf , vol in de schijnwerpers. Hij bleef enige tijd staan, maar hier hadden we niet op gerekend en we hadden het fototoestel dus ook niet in de aanslag. De wolf verdween in het donker, ons vol verbijstering achterlatend.
Op de plek aangekomen waar we de wolven gingen spotten stond nog maar 1 auto. Deze bleek van een soort van ranger te zijn die professioneel het wildlife in Yellowstone volgt, zo ook deze roedel wolven. Wij hem verteld wat ons vanmorgen al overkomen was en hij was direct geïnteresseerd en vroeg ons of het een grijze of zwarte wolf was en of hij een halsband met een zender droeg. Het was dus een grijze zonder zender.
Het was trouwens stervens koud deze morgen, tegen het vriespunt, met 4 lagen kleding aan ging ik met de ranger en nog iemand naar de plek om te wolven te spotten, boven op een heuvel. Anja bleef in de camper wat lezen. Op de heuvel had de ranger al snel een zwarte wolf in beeld, via zijn telescoop, kon ik meekijken en was hij heel duidelijk in beeld. Hij zocht verder en vond de 4 pups en 2 ouderdieren. Deze pups waren volop met elkaar aan het spelen. Dus in een uurtje tijd had ik 8 wolven gezien en ook het gehuil gehoord tussen roedels onderling. Op een andere heuvel was met de verrekijker nog te zien hoe een grizzlie met 3 cubs voorbij trok.
Helaas net als bij de wolven op grote afstand en ook hiervan geen foto. Maar ik kan het nog zo op m’n netvlies terughalen.
Na een uurtje ben ik teruggekeerd naar de camper en aan Anja heel enthousiast verteld wat ik wel niet gezien had. Daarop zijn we vetrokken naar onze volgende bestemming Grant village. Onderweg begon het te regenen. Op de camping aangekomen, snel een plaatsje voor 2 dagen gereserveerd. Waarna we de village even verkend hebben en daar ook maar snel een bakje gedaan. S’middags zijn we in de regen vertrokken naar het West Thumb geyser basin. Daar hebben we in de regen de verschillende borrelende en kolkende geysers en mud pots gezien wat weer voor prachtige gekleurde poelen zorgt. Dat we hier eigenlijk midden in een krater van een grote vulkaan rondliepen is wel duidelijk.
Gelukkig was het weer wat opgeklaard en besloten we ook nog een stukje de Hayden vallei te gaan bekijken, een klein stukje, we waren net omgedraaid richting camping. Plotseling een harde klap, ik wilde in m’n buitenspiegel kijken wat er aan de hand was maar die was verdwenen. Een tegenligger had hem er af gereden. Natuurlijk gestopt op de eerste de beste pull out en de schade eens bekeken. Die was beperkt tot de spiegel. Meteen stopte er ook een grote witte Dodge 4X4 die ook z’n linker spiegel kwijt was. Het bleek een sheriif uit Kelowna, Canada te zijn. Volgens hem had ik onvoldoende rechts gehouden, ik was me van geen kwaad bewust, ik had namelijk het gevoel dat hij onvoldoende rechts had gehouden. Goed ik had geen zin om in discussie te gaan. Gegevens uitgewisseld, camper verhuurder gebeld enz.
Het was wel snel duidelijk dat met zo’n bak rijden zonder linker spiegel eigenlijk niet te doen is. Morgenochtend dus eerst naar de repair shop in Grant village. Hopen dat zij een oplossing hebben.
Op de verdere weg terug hebben we overigens nog wel onze eerste coyote gezien en nog een paar elks.
S’avonds lekker uit wisten eten hier in het restaurant, had ik nog te goed voor m’n verjaardag. Juist ja, bisonsteak!
Kilometers gereden: 212 (1720)
Kilometers gewandeld: 1,2 (65,7)
Wildlife: 8 wolven, 4 grizzlies (moeder met 3 jongen), 5 elks, 1 coyote, +100 bisons

• 16 September 2013 - 12:41

Diede:

Yes, eindelijk weer foto's! Leuk!

Wat vervelend van de spiegel. Hopelijk is er een oplossing. Daarnaast hoop ik dat het eten heeft mogen smaken.

• 16 September 2013 - 18:00

Antoine:

WIE rijd er nu de spiegel van de locale sheriff aan diggelen....niet fout toch fout dus..
    Echte wolven gespot, mooi!!!

• 16 September 2013 - 18:00

Birgit:

happy b-day !!!!!!!!!!!! nog veel wilde beesten zien !!!! De groetjes aan Anja !!!!!!!!!