3 uur wachten - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu 3 uur wachten - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Leon en Anja Broere - WaarBenJij.nu

3 uur wachten

Door: Leon Broere

Blijf op de hoogte en volg Leon en Anja

11 September 2013 | Verenigde Staten, Gardiner

Voor dag en dauw zijn we weer opgestaan om de Lamar vallei in te gaan om wildlife te spotten. Om 6:30 uur waren we al op weg, eigenlijk om wolven te gaan spotten op een plek waarvan bekend is dat daar een roedel leeft. Dit vlakbij de camping, maar er was geen fatsoenlijke plek om de camper te parkeren, dus hebben we de wolven maar even uit ons hoofd gezet en zijn we errst de Lamar vallei helemaal doorgereden naar de North East entrance. Er was volop wildlife te zien met name bizons en pronghorn antilopen. De bizons tellen we ondertussen niet meer, die zien we zoveel. De pronghorn antilopen zien veel mensen niet, deze zijn vanwege hun schutskleur in de open vallei lastig te spotten. Het lukt ons toch telkens weer deze dieren te ontdekken.
Op de weg terug zijn we op verschillende plaatsen gestopt en hebben we ook 2 wandelingen gemaakt. De eerste was door de Lamar vallei, na een aantal kilometer kruiste een enorme kudde bizons onze trail, ze bleven daar maar rondhangen en na 15 minuten wachten zat er niets anders op dan rechtsomkeer te maken. We hadden op de heenweg al 2 kraanvogels luid kwetterend over zien vliegen. We weten ondertussen dat dit de sandhill cranes zijn, die niet veel gespot worden. We zagen ze in het moerassige gedeelte van de vallei fourageren. De zon stond aan de blauwe hemel en brandde in de vallei behoorlijk, onder een boom aan de Lamar rivier hebben we even lekker wat fris zitten drinken.
We zijn met de camper de vallei verder doorgereden tot vlak bij de camping. Vanaf een trailhead zijn we hier op weg gegaan voor onze tweede hike van de dag richting Petrified Tree, echter naar eeen aantal kilometer hebben we deze wandeling afgebroken omdat deze echt te steil was voor ons. Bijna terug bij de trailhead aangekomen, zagen we een aantal mensen staan met enorme (tele) lenzen. Navraag leerde ons dat er even verderop, ik schat in vogelvlucht een kilometer, een karkas lag van een bizon, de dag ervoor was daar een grizzly gezien met 3 cubs. Het was ondertussen 16 uur en wij besloten ook af te wachten wat er zou gaan gebeuren. Na bijna 3uur wachten was ze daar weer, een enorme grizzly, met haar 3 cubs. Ze ging boven op het kadaver staan en sleurde de stukken vlees er af, ook de cubs die toch al een maand op 5 oud moeten zijn geweest deden goed hun best. Alles was met de verrekijker te volgen, en ook mochten we meekijken met de mensen die er stonden met te (tele) lenzen. Uniek en een niet te beschrijven gevoel………….
Op die plaats hebben we ook een Duits stel ontmoet die nog een campingplaats zochten, we hebben ze meegenomen naar ons mooie camping plaatsje en voor 1 nachtje ons plaatsje “geshared” waarna zij vanaf morgen ons plaatsje overnemen.
Na het eten hebben we nog gezellig zitten te kletsen en kregen we als dank van hun nog een fles wijn aangeboden die we met z’n viertjes maar gelijk leeggemaakt hebben.
Maar wat een geweldige dag, eindelijk hebben we de grizzlies gezien. Morgenochtend een nieuwe poging voor de wolven.

Kilometers gereden: 96 (1508)
Kilometers gewandeld: 10 (64,5)
Wildlife: 4 grizzlies (moeder met 3 jongen), 2 sandhill cranes, +20 pronghorn antilopes, +100 bisons

• 13 September 2013 - 20:58

Diede:

Wauw, wat een topdag!

• 16 September 2013 - 17:52

Antoine:

Mooie, met foto's erbij. Nou heb ik beeld bij een Pronghorn gazelle.
    Mooi die Grizzly met haar kleintjes(?), eigenlijk maar goed dat er een flinke afstand tussen zat....